Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Eerste hulp bij didactische ongelukken : voor professionals in onderwijsorganisaties
Author:
ISBN: 9031347523 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

niet van inhoud 1253.6 Twee deeltijdbanen leiden tot dubbele stress 1283.7 Zoeken naar een coach die bij je past 1303.8 Moeizaam samenwerken aan onderwijsprogramma's 1333.9 Change agents zonder commitment 1363.10 Onzeker vergaderen met managers 1393.11 Een mislukte lezing voor eigen publiek 1413.12 Te sterke collegiale betrokkenheid 1463.13 Een oudere, solistische hogeschooldocent 1493.14 Gastdocenten die niet overkomen bij de groep 1514 werken in een onderwijsorganisatie 1554.1 Lastig voorbereiden van voorlichtingsbijeenkomsten 1574.2 Kopieermachines die mij uit balans brengen 1604.3 Ongenuanceerd beoordelen in toetsperioden 1624.4 Docentbeoordelingen zonder duidelijk perspectief 1654.5 Moeizaam aanschaffen én gebruiken van boeken 1694.6 Rustig thuiswerken heeft ook een keerzijde 1724.7 Ongemakkelijk meewerken aan de accreditatie 1754.8 Lokalen die niet geschikt zijn 1784.9 Nieuwe studieonderdelen, liever niet 1814.10 Hoge eisen stellen aan je diplomeringstoespraak Stageproblemen en de incidentmethode 701.20 Studenten buiten de hogeschool ontmoeten 731.21 Mijn privédomein angstvallig bewaken 762 toetsen en beoordelen 812.1 Niet spieken maar frauderen bestraffen 832.2 Onbeoordeelbare portfolio's 862.3 Een dubieus verlopend portfoliobeoordelingsgesprek 892.4 Een assessment afnemen zonder criteria 922.5 Onverantwoord vaststellen van een zak/slaag-grens 962.6 Herkansende studenten bevooroordeeld beoordelen 992.7 Te laat ingeleverde maar perfect uitgevoerde opdrachten 1022.8 Bepaalde cijfers niet kunnen verantwoorden 1052.9 Egobedreigende kritiek uit onderwijsevaluaties 1073 werken met collega's en managers 1113.1 Als startende docent té ambitieus beginnen en vastlopen 1133.2 Onderwijssituaties die niet voor te bereiden zijn 1163.3 Zonder begeleiding aan nieuwe taken beginnen 1183.4 Onuitvoerbare interne trainingsopdrachten 1213.5 Onder de indruk raken van collega's,^ 1 werken met studenten 131.1 Vergeten presentielijsten én studenten 151.2 Uitgesproken verwachtingen in de eerste bijeenkomst 181.3 Lesvoorbereidingen die niet ten uitvoer worden gebracht 211.4 Een onderwijsleergesprek dat niet op gang komt 241.5 Een tutorgroep die niet te vormen is 271.6 Werkvormen die niet leiden tot beoogde discussies 301.7 Ontbrekende randvoorwaarden in probleemgestuurd onderwijs 331.8 Opdrachten die niet voor iedereen uitvoerbaar zijn 371.9 Onhandig didactisch handelen 391.10 Geen kritiek dulden op organizers en metaforen 431.11 Eisen stellen aan gespannen scriptiestudenten 451.12 Elektronische feedback die verkeerd overkomt 481.13 Onder de indruk van presterende studenten 511.14 Onprofessionele reacties op mooie studenten 541.15 Mondige deeltijdstudenten maken mij impulsief 571.16 Eén tutorstudent die mijn geest volledig domineert 601.17 Ziek voor een groep ongemotiveerde studenten 631.18 Mijn verantwoordelijkheid voor studenten die stagelopen 671.19^


Book
Competentiegerichte kennisontwikkeling : didactiek en leren in competentiegerichte leeromgevingen
Author:
ISBN: 9024416566 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.


Book
Didactiek en pedagogiek in het beroepsonderwijs : voor onderwijsondersteuners uit onderwijsteams
Author:
ISBN: 9789401452663 Year: 2018 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor je ligt het eerste pedagogisch en didactisch handboek voor instructeurs, onderwijsassistenten en docenten in het beroepsonderwijs. Dit complete en praktische boek leert je doordacht te handelen in de onderwijspraktijk. Het gaat over gevarieerde aspecten van het beroep, zoals samenwerken met docenten en assistenten in een team, begeleiden van leerlingen of studenten, instructies geven, het overnemen van lessen, het vormen van studenten, het registeren van vorderingen. Het boek bevat praktische voorbeelden, casuïstiek en realistische opdrachten, uitgevoerd met tekeningen en kleurenfoto's.(Bron: www.lannoo.be)


Book
Timemanagement voor docenten
Author:
ISBN: 9789031352487 9789031377299 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke docent heeft regelmatig met piekbelasting in zijn onderwijspraktijk te maken. Ook structurele overbelasting komt in het onderwijs voor. Dit boek helpt docenten werkdruk in beeld te brengen en de oorzaken van werkdruk te achterhalen. Zij worden in dit boek individueel en op teamniveau in staat gesteld werkdruk te lijf te gaan door hun kernactiviteiten te analyseren. Er worden allerlei tips en tools gegeven om tot efficiënte onderwijssessies, coachings- en begeleidingsessies, toetsen en beoordelingen, vernieuwingsoperaties en vergaderingen te komen. Er worden suggesties gegeven om werkdruk op korte én lange termijn te verminderen. Het ervaren van werkdruk blijft een persoonlijke zaak. Om tot zelfanalyse en vergelijking met collega's te komen, worden er verschillende instrumenten aangeboden


Object
Timemanagement spel voor docenten.
Author:
ISBN: 9789031383948 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit spel wordt best gespeeld in een team van maximaal vijf docenten. Een van de deelnemers leest van een spelkaart de vraag op. Vervolgens leest elke speler die vraag in zijn werkboek na en kruist daarin naar eigen inzicht de belangrijkste tip aan. Ten slotte legt elke deelnemer om beurten de desbetreffende kaart op het vak van het spelbord, waar hij volgens hem of haar thuis hoort. De positie van de spelkaart op het spelbord laat na een ronde zien hoe deelnemers denken over de uitvoerbaarheid van hun verkozen tip. In het bijbehorende werkboek kunt u aantekeningen maken van de getrokken conclusies. Zo bouwt u een persoonlijk en waardevol naslagwerk op. Dit timemanagementspel levert tips op én zet u aan het denken over uw invloed als docent op gewenste veranderingen.


Book
Hbo-docenten in beeld : collegiale consultatie in 40 columns
Author:
ISBN: 9789024417599 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In veertig prikkelende en humoristische columns behandelt de auteur actuele ontwikkelingen in het onderwijs.   Aan elke column heeft hij een spelvorm toegevoegd. Deze creatieve spelvormen leiden tot zinvolle overdenkingen. Het is de wens van de auteur dat docenten meningvormend bezig zijn, dat zij de onderwijsdiscussie gaan leiden en tot consensus komen.   Dit boek is geschikt voor studenten, docenten, opleidingsmanagers, directeuren, onderwijsadviseurs en bestuurders die werkzaam zijn in allerlei segmenten van het onderwijs. Ook is het bruikbaar voor politici, journalisten, medewerkers van vakbonden en voor iedereen die belangstelling heeft voor het onderwijs in Nederland.

Keywords


Book
Eerste hulp bij didactische ongelukken voor professionals in onderwijsorganisaties
Author:
Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Docent, kom aan je werk toe! : 33 cases uit het dagelijks leven van een docent
Authors: ---
ISBN: 9789036802901 9789036802918 Year: 2013 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is geschreven voor docenten en managers werkzaam in het hoger beroepsonderwijs. Vrijwel iedere docent voert overleg met collega's over zelf ontwikkeld studiemateriaal, is betrokken bij de accreditatie van de opleiding en is lid van een interne commissie: een scala van taken, aangegroeide activiteiten nog daargelaten. Docentschap is meer dan lesgeven. Dit boek helpt docenten om zelf te koken in de keuken van het hoger onderwijs. De organisatie van het onderwijs is ingewikkeld geworden; daardoor zijn de taken van docenten erg versnipperd. Dit boek pleit voor een vereenvoudiging van onderwijsconcepten, toetssystemen, kwaliteitsborging, etc.De auteurs hebben de ambitie om met dit boek alle docenten in staat te stellen betrokken te raken bij de ontwikkeling en verbetering van hun opleiding, niet omdat dat moet van een of andere instantie, maar omdat ze het zelf willen. Intrinsiek gedreven dus. In 33 cases nemen de auteurs diverse rollen en taken onder de loep, die een docent naast zijn lesgevende taken uitvoert. Zij analyseren elke case door te kijken naar de organisatie, de formele kaders, de onderlinge communicatie en de didactiek. Vervolgens wordt duidelijk aangegeven wat een docent in deze situatie beter achterwege kan laten en vooral wat hij of zij wel zou moeten doen


Book
Docent! : didactiek en praktijk in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046904794 9789046966174 9046966178 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het voorwoord begint met de zin: 'Kennis en vaardigheden overdragen aan studenten is het belangrijkste doel van het hoger onderwijs'. Maar is dat wel zo? Is het doel van het hoger onderwijs niet eerder studenten op academisch en professioneel niveau te leren leren? Het eerste hoofdstuk heet 'Hoe bereid je onderwijsbijeenkomsten voor?', maar zou een eerste hoofdstuk niet beter kunnen gaan over 'Hoe leren mensen en hoe kun je dat leerproces faciliteren?' Dat onderwerp krijgt slechts veertien pagina's in hoofdstuk 5. Over het gebruik van moderne media wordt ook verrassend weinig gezegd. Voor de bijdrage van een docent aan accreditatie wordt een oud lijstje gebruikt uit 2011. Dat maakt het geheel erg eclectisch, theorietje snel uitgelegd, schemaatje erbij en hupsakee. De vraag is dan ook of dit als zelfstudieboek wel echt werkt. Wellicht kan dit boek beter dienen als naslagwerk in een docentgeleide cursus. © NBD Biblion


Book
Handboek voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789046904176 Year: 2016 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een school is de leraar de spil binnen een groep leerlingen. Naast de vorming van die leerlingen spelen in die situatie ook andere factoren een rol. Zoals de ouders, de collega's, de samenleving, de politiek en dergelijke. Hoe speelt een leraar op die complexe situatie in? Dit wordt in vier hoofdstukken uitgewerkt: hoe ga je met de leerlingen om; hoe werk je met groepen; hoe ziet de school er uit en hoe groei je als leraar in de praktijk. Dit handboek geeft op een heldere en uitvoerige manier antwoorden op veel vragen. Vaak toegelicht met voorbeelden. Samen met de collega's en de ouders ontstaat een sociaal-pedagogische situatie waarin de vorming van de leerling tot haar recht kan komen. De praktijk-kennistheorieën zijn daarin middelen om vat te krijgen op de eigen wijze van werken. Een helder geschreven handboek c.q. naslagwerk voor elke leraar en elke student bij het voortgezet onderwijs. De beide schrijvers zijn onder meer actief betrokken bij lerarenopleidingen. Er is een uitgebreide literatuurlijst en een trefwoordenregister. Bestemd voor leraren in het voortgezet en beroepsonderwijs. © NBD Biblion

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by